• Semasa

    Air Nabeez, Infused Water Kurma Yang Melawan Pelbagai Penyakit





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]


    Air Nabeez, Infused Water Kurma Yang Melawan Pelbagai Penyakit - Dikatakan menurut sejarahnya, air nabeez ini diamalkan oleh Nabi Muhammad dan menjadi kegemaran baginda.

    Ternyata banyak kelebihannya termasuklah melawan penyakit gastrik, memberi tenaga, menghilangkan sembelit, menstabilkan tekanan darah dan sebagainya. 

    Air Nabeez, Infused Water Kurma Yang Melawan Pelbagai Penyakit


    Bahan yang digunakan adalah antara kurma atau pun kismis. Tidak dianjurkan untuk mencampurkannya, hanya salah satu sahaja buah yang direndam menjadi air nabeez. 

    Cara-caranya:

    1. Ambil kurma dalam bilangan ganjil 3, atau 5, atau 7 biji. Anggaran air dalam 500ml ke 1 liter. Ambil 3 biji kurma dan buang bijinya. Carik-carik isi kurma tersebut. Ada juga yang guna kismis tetapi jangan di campur. Kalau buat kurma, kurma sahaja. Kalau kismis, kismis sahaja.

    2. Rendam isi kurma dalam air masak biasa, malam sebelum tidur. Letak di luar. Tidak perlu simpan dalam peti sejuk. Tutup bekas air itu, jangan biarkan ianya terbuka, dibimbangi akan dimasuki tikus, atau binatang yang akan menyebabkan ianya tidak boleh dimakan.

    3. Pada waktu sahur keesokannya, air itu sudah boleh diminum.

    4. Air ini boleh juga diamalkan sebelum sarapan pagi pada bila-bila masa di hari lain, walaupun bukan di bulan Ramadan. 

    Amalkan masa perut kosong

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad