• Semasa

    Kad Paywave Selamat Digunakan





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]


    PUTRAJAYA - Susulan viralnya video yang mendakwa kad Paywave tidak selamat dan maklumat kad mudah dicuri penjenayah seperti yang disiarkan oleh Inside Edition, Maybank menjelaskan bahawa kad Paywave mempunyai ciri-ciri perlindungannya yang tersendiri.

    Menjawab pada pertanyaan netizen, Zoul Eussuff, berhubung dakwaan tersebut, Maybank melalui Facebook memberi penjelasan berikut:

    "Tiada aduan yang telah dilakukan berkaitan ini. Kami juga inin maklumkan, sekiranya berlaku di mana butir-butir keselamatan kad tanpa sentuh dibaca oleh penipu melalui pembaca tanpa sentuh yang berhampiran dengan poket atau dompet anda, terdapat ciri-ciri perlindungan yang akan mengelakkan penggunaan butiran keselamatan kad tanpa kebenaran dari kad yang dipintas. 

    "Setiap transaksi tanpa sentuh terdapat satu kod unik yang berubah dengan setiap pembelian di mana ia hanya boleh digunakan sekali sahaja dan dijana oleh cip dalam kad tanpa sentuh yang asal serta untuk menghalang kad palsu dihasilkan dari butiran keselamatan kad yang dipintas.

    "Sekiranya berlaku penipuan, anda tidak akan bertanggungjawab ke atas penggunaan ciri-ciri tanpa sentuh pada kad cip anda untuk caj penipuan atau pembelian yang tidak dibenarkan. Anda mesti memaklumkan kami dengan segera bagi mengelakkan penggunaan kad yang tidak dibenarkan atau aktiviti yang mencurigakan," katanya dalam mesej tersebut. 

    Semoga penjelasan dari pihak Maybank ini memuaskan hati dan mengembalikan keyakinan pengguna untuk menukar kad bank lama kepada kad Paywave yang bakal digunakan sepenuhnya mulai 2017. - The Reporter

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad