• Semasa

    Panduan Memilih Isteri : Jauhilah Olehmu Si Cantik yang Beracun! Ilustrasi.





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]

    Panduan Memilih Isteri : Jauhilah Olehmu Si Cantik yang Beracun! Ilustrasi.


    Syahida.com – Isteri adalah tapak sebuah tranquilizer untuk suaminya. Juga di tempat benih menyemaikan, di mana hidupnya, baki rumah tangga, ibu kepada anak-anaknya, dalam sekelip mata di tengah-tengah, tempat rahsia tertumpah dan sue nasibnya. Beliau adalah sebuah tiang isi rumah. Kerana dia berada di tempat pengajian untuk anak-anaknya, tempat mereka adalah panduan dan pelbagai jenis hartanah, di mana kanak-kanak membentuk emosi beliau, tempat mendapat banyak adat dan tradisi, tahu agamanya, dan mendapat latihan sosial.

    Oleh itu, Islam mencadangkan memilih salehah isteri dan mengisytiharkan barang-barang kemas yang terbaik perlu dicari dan berusaha untuk melakukannya dengan bersungguh-sungguh.

    Tujuan salehah di sini, iaitu memahami agama dengan betul, menjadi perhatian sublime, membayar kepada hak-hak suaminya, dan menjaga anak-anaknya juga. Sifat-sifat isteri yang seperti ini perlu dijaga oleh lelaki. Bagi sifat duniawi yang tidak mempunyai nilai yang baik, dalam masa dan Islam utama memberi amaran kepadanya dan penginapan jauhnya.

    Memang kebanyakan lelaki suka wanita yang cantik, menarik, berharta berasaskan, bernasab tinggi atau nenek moyang beliau adalah keturunan, tanpa mengira kenalan mereka cara dan lagi baik buruk pendidikan. Jadi dia berkahwin hanya menghasilkan kepahitan dan berakhir dengan kemusnahan dan kehilangan. Rasul Allah ' Alaihi wa Sallam sihir, memberi amaran orang-orang yang akan berkahwin,

    "Yang indah anda shun yang beracun!" Lalu seorang sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, siapakah yang cukup venomous?" Beliau berkata, "wanita adalah cantik, tetapi dalam persekitaran yang zalim."

    Beliau juga berkata:
    "Anda tidak akan mengahwini wanita kerana kecantikannya kerana kecantikannya, mungkin ia akan memusnahkan ia. Dan, anda tidak akan berkahwin dengan wanita kerana hartanya, mungkin ia akan menyebabkannnya dosa. Walau bagaimanapun, menikahlah anda dengan wanita kerana agamanya. Malah, wanita yang tidak pekak, tetapi sekali lagi nosed agama, ia adalah lebih baik untuknya (daripada yang lain.)"
     1
    Rasul Allah ' Alaihi wa Sallam sihir memberitahu bahawa jika ada orang yang berkahwin, tetapi tidak untuk membentuk isi rumah dan menjaga keperluan-keperluannya, bererti dia tidak bertentangan dengan makna perkahwinan. Beliau berkata,
    "Sesiapa yang mengahwini wanita kerana Allah, Allah akan menjadikan ia kepunyaan. Sesiapa sahaja mengahwini wanita kerana keturunannya, Allah akan menghinakannya. Walau bagaimanapun, sesiapa yang berkahwin dengan wanita supaya dapat lebih menundukkan pandangan beliau, fortifies beliau tunjang untuk menyambung atau persaudaraan, maka Allah pasti kurniakan rahmat kepadanya dengan wanita itu dan saudara yang diberi rahmat." (Diriwayatkan oleh Ibn Hibbaan dalam Nya koleksi Hadith Dhaif).

    Amaran ini bertujuan supaya dalam perkahwinan, Tujuannya yang utama mestilah tidak hanya mencari kepentingan duniawi yang tidak dapat menanggung baik dan berguna bagi punca. Walau bagaimanapun, untuk mengetahui lebih awal adalah disebabkan oleh keperluan agama dengan agama yang masuk akal dan jiwa akan dirujuk. Selepas itu, ia hanya dibenarkan untuk mematuhi ciri-ciri yang fitrah yang meyakinkan dan malah digemari oleh manusia.

    Rasulullah sihir ' Alaihi wa Sallam berkata,
    "Wanita dalam perkahwinan kerana empat perkara; kerana kecantikannya, kerana zuriat beliau, kerana hartanya, atau kerana agamanya. Walau bagaimanapun, sila pilih agama untuk membuatkan anda bahagia." (Diriwayatkan oleh Al-bukhaari dan Muslim).

    Rasulullah ada menggariskan bahawa wanita yang salehah ia adalah indah, taat, menyenangkan, dan mandat. Beliau berkata,

    "Wanita adalah yang terbaik adalah jika anda melihat di dalamnya, ia adalah menyeronokkan, jika anda memerintah, dia mematuhimu. Jika anda memberi janji, beliau menerima baik. Dan, jika anda pergi, diri dan harta karun dia terus dia baik." (Riwayat Al-Nasaa'i dan sebagainya, tidak sah)

    Wanita yang berada atau akan sepatutnyalah memenuhi keperluan persekitaran yang baik dan terhormat, tenang, aman dari gangguan gangguan psikiatri. Oleh kerana itu, wanita adalah lebih berupaya untuk menjaga anak-anaknya dan menjaga kepentingan suaminya juga. Rasul Allah ' Alaihi wa Sallam sihir tidak pernah berkahwin Umm Hani, tetapi beliau dibantah kerana anaknya banyak. Kemudian dia berkata,

    "Wanita terbaik adalah orang-orang yang pandai Menunggang unta. Quraish wanita yang sama ada yang pandai dear kanak-kanak kanak-kanak pintar dan menjaga harta suaminya."

    Ruji baik akan biasanya tumbuh cawangan-cawangan yang baik juga.
    Rasulullah sihir ' Alaihi wa Sallam berkata,

    ' Lelaki seperti saya, terdapat barangan emas dan Perak beberapa. Mereka adalah yang terbaik di zaman bangsa-bangsa lain adalah masih yang terbaik dalam islam, selagi mana mereka memahami akan agamanya. "
    Dalam puisi berkata,

    "Ada mana-mana tempat selain daripada melahirkan Khathi anak panah, dan tanah adalah tidak diterapkan kecuali dengan pokok-pokok palma." 2
    Seorang lelaki pernah berkahwin dengan seorang wanita banyak kelas-kelas sosial yang lebih tinggi, dan dia bersyair,

    "Golongan bangsawan tinggi menangis dengan tergesa-gesa dalam angisan, kerana ketibaan di perjumpaan contemptible bersamanya."

    Antara tujuan perkahwinan, terutamanya adalah untuk memuliakan anak-anak dan dengan itu ia adalah sesuai untuk isteri juga adalah orang yang baik. Ia dikenali dari tubuh yang sihat dan memberi perhatian kepada hal keadaan adik-beradik, saudara dari ibu dan bapa sebagai mencerminkan perbandingan.

    Pernah seorang sahabat berkahwin dengan seorang wanita yang tandus, dan kemudian Ia bertanya, "Wahai Rasulullah dari Allah, saya telah berkahwin dengan seorang wanita yang mulia dan indah, tetapi dia adalah tandus." Kemudian kepada Rasul daripada Allah ' Alaihi wa Sallam sihir dihalang itu, dan berkata,

    "Menikahlah kalian dengan pencinta wanita dapat membuang sampah yang banyak supaya aku boleh berbangga sejumlah anda guys yang banyak hadapan orang lain pada hari Kiamat!"

    Pencinta wanita bermakna wanita yang suka dan teruja untuk suaminya, dan bersedia untuk bekerja keras demi bermaksud hati suaminya. Secara semula jadi, manusia suka dan mempunyai minat untuk hal-hal yang indah; Jika beliau tidak berupaya untuk mendapatkan yang baik/cantik maka dia akan berasa ada sesuatu yang hilang.

    Walau bagaimanapun, jika dia berjaya mendapatkan a bagus dan dikawal/cantik, tenang, jiwanya akan berpuas hati dan gembira. Oleh yang demikian, Islam tidak mengabaikan faktor Kecantikan/Salun Kecantikan dalam memilih isteri.

    Dalam Hadith yang sahih disebutkan,
    "Allah adalah indah dan menyukai keindahan."
    Al-mugheerah pernah berkahwin dengan seorang wanita, kemudian dia merebak sihir kepada Rasulullah ' Alaihi wa Sallam, maka beliau berkata kepadanya,

    "Pergi engkau engkau melihatnya supaya kamu berdua dapat kasih sayang yang lebih banyak dan bersama-sama dengan lebih berkekalan."
    Rasul Allah ' Alaihi wa Sallam sihir pernah menasihati rakan yang berkahwin dengan Ansar berkata:
    "Lihatlah dia, kerana pada mulanya mata orang-orang Ansar sesuatu cacatnya."

    Jaabir Ibn ' Abd-Allah pernah rahsia tentang niat beliau wanita yang mahu dipinangnya kerana dia mahu mematuhi wanita secara bebas dan melihat perkara-perkara yang menyebabkan dia tertarik untuk memperistrinya.
    "Rasul Allah ' Alaihi wa Sallam sihir biasa yang dihantar seorang wanita untuk memeriksa sesuatu t kehinaan itu

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad