• Semasa

    AJAIB !! JUS INI TERNYATA MAMPU HILANGKAN UBAN ANDA DENGAN SEMPURNA !!





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]

    AJAIB !! JUS INI TERNYATA MAMPU HILANGKAN UBAN ANDA DENGAN SEMPURNA !!

    Uban merupakan tahapan alami dari proses penuaan, dan umumnya terjadi pada orang tua. Seperti hal nya usia, folikel rambut kita dalam menghasilkan melanin semakin perlahan, yang pada akhirnya memunculkan uban.

    Tetapi kadang-kadang, rambut beruban tumbuh sebelum waktunya. Tidak hairan bila kita sering melihat orang yang masih berusia muda sudah mempunyai uban. Hal inilah yang mendorong mereka untuk memberi warna rambut untuk menutupi rambut berubannya.

    Untungnya, ada langkah semula jadi untuk menangani keadaan ini. Tidak perlu repot memberi warna rambut, cukup hanya juice di bawah ini, uban anda bakal ditutup dengan sempurna. Berikut langkah bikin jus ajaib ini.

    Kupas bawang bombay serta potong kecil-kecil. Haluskan bawang dengan jus, juicer, parut atau food processor. Urut kulit kepala anda dengan lembut menggunakan juice bawang ini. Lakukan sepanjang 15 minit atau lebih. Terakhir, bersihkan rambut anda dengan syampu berbahan ringan.

    Ini adalah ubat semulajadi yang sangat kuat untuk menangani rambut beruban.  Juice bawang kaya enzim katalase yang sudah dipakai selama bertahun-tahun untuk penyembuhan rambut beruban. Di masa lalu, banyak herbalist yang memakai bawang juga sebagai penyembuhan alami untuk menangani rambut beruban, jauh sebelum pewarna rambut diciptakan.

    Selain mengambil jus bawang, beberapa hal dibawah ini boleh pantas anda cermati untuk menyingkirkan rambut beruban anda:

    1. Tingkatkan pengambilan vitamin. Rembesan melanin menurun, biasanya berlaku lantaran kurangnya vitamin B12. Anda perlu mengambil makanan yang mempunyai kandungan vitamin B serta A lebih tinggi, supaya badan anda boleh membuahkan cukup melanin. Vitamin B serta A boleh anda dapatkan dalam sayur-sayuran berwarna hijau. Diluar itu, pisang, yogurt, tomato, bijirin serta kembang kol juga adalah sumber yang sangat baik dari vitamin ini. Pengambilan semakin banyak telur, susu dan daging, untuk mendapatkan vitamin B12 yang cukup.

    2. Mengambil makanan kaya iodin. Iodin secara berkesan boleh mengelak rambut jadi putih. Makanan sebagai sumber iodin, salah satunya makanan laut, pisang dan lobak merah. Anda juga dinasihatkan untuk menukar garam meja dengan garam beriodin untuk tingkatkan pengambilan iodin.

    3. Jauhi gaya hidup tak sihat dan tekanan. Terlalu banyak tekanan, pemakanan yang tidak tepat serta kurangnya aktiviti fizikal, sering dikaitkan dengan kemunculan rambut beruban lebih awal. Oleh kerana itu, anda mesti berhenti merokok secepat mungkin. Selain itu, anda boleh cuba mengamalkan yoga dan meditasi untuk menghilangkan stres. (***)

    Sumber: Beauty Health Page

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad